Piera Cavaglià – “Phases of the historiography of the FMA Institute” in “Storia e identità salesiana in Africa e Madagascar. Questioni di conservazione del patrimonio culturale”

In the historiography, Marrou distinguishes a past lived by the persons and a past relived by those who study it, because history is reconstructed, necessarily interpreted in the search for the meaning of facts and of their connections.

Over more than one century of life, the FMA not only have found and gathered the sources, but have narrated their own history, have tried to interpret it, organize it and hand it down. History is the constant search for meanings and, as such, is never definitive; in fact, the persons dedicated to it change, the cultural paradigms and the perspectives by which facts are studied change, new sources that open new horizons of research are discovered, and therefore, certain convictions which seemed to be consolidated, are now questioned. In our Institute, the historiography along decades, registers an evident evolution both in the contents as in the planning. We can see some significant phases.

Il Marrou distingue nella storiografia un passato vissuto dalle persone e un passato rivissuto da chi lo studia, in quanto la storia è ricostruita, necessariamente interpretata nella ricerca del significato dei fatti e dei loro collegamenti. Lungo più di un secolo di vita, le FMA non solo hanno raccolto le fonti, ma hanno narrato la loro storia, hanno cercato di interpretarla, organizzarla, tramandarla. La storia è ricerca costante di significati e come tale non è mai definitiva, infatti cambiano le persone che vi si dedicano, mutano i paradigmi culturali, le prospettive con cui si studiano i fatti, si scoprono nuove fonti che aprono ulteriori orizzonti di ricerca, e quindi mettono in discussione certe convinzioni che parevano consolidate. Nel nostro Istituto, la storiografia lungo i decenni registra un’evoluzione evidente sia nei contenuti come nell’impostazione. Possiamo costatare alcune tappe significative.

Index:

  • 1. Oral tradition
  • 2. The first drafts of “history” (1887-1897)
  • 3. The Cronistoria written by Mother Emilia Mosca (1897-1900)
  • 4. A new historical awareness (first decades of the XX Century)
    • 4.1. The elaboration of the typewritten Cronistoria (1913-1942)
    • 4.2.Writers
    • 4.3. Importance of the “collective memory”
    • 4.4. The sources employed
    • 4.5. Value and limits
  • 5. The literature of hagiographic type
  • 6. The turning point of the II Vatican Council (years ‘60-’70)
  • 7. The present phase
  • Conclusive notes that open to debate and to confrontation

 

Reference time period: 1887 – 2011

P. Caviglià, Phases of the historiography of the FMA Institute, in Storia e identità salesiana in Africa e Madagascar. Questioni di conservazione del patrimonio culturale. Atti del 1° Seminario Internazionale di Storia dell’Opera Salesiana per Africa e Madagascar Nairobi, 11-14 ottobre 2011, LAS, Roma, 2012, 272-290.

Reference institution:
ACSSA
ACSSA

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